Citizen acts on 702 MasterChef claims

2012-07-30 10:24
Cape Town – The Citizen lodged a complaint with the Broadcasting Complaints Commission of South Africa (BCCSA) against Talk Radio 702 for slamming The Citizen's front page MasterChef story as misleading, reports The Citizen.

The complaint comes after comments were made on The John Robbie show on 27 July regarding The Citizen's front page story which claimed that MasterChef SA winner Deena Naidoo did not win his own restaurant as was previously stated.

On his show, Robbie cited the headline and the report as misleading and gave M-Net spokesperson Ingrid Engelbrecht a chance to brand it as "very inaccurate".

The Citizen's complaint points out that "the BCCSA code of conduct demands that comment be made on facts truly stated or fairly indicated and referred to; that a broadcaster must make reasonable efforts to fairly present opposing points of view; and that a right of reply should be extended."

According to The Citizen, the complaint says that "what transpired on the show that morning breached all of these requirements".

The Citizen has since confirmed that it stands behind its story after M-Net and Tsogo Sun released a statement on Friday in which they "refuted" the report.

"A press release by M-Net and Tsogo Sun in response to the story, and with quotes attributed to Naidoo, does not 'refute' any of the facts in our story in any way, shape or form," the newspaper said in its own news release.

"We find claims by Naidoo that he has never been disappointed with his prize package unfortunate and disappointing to the extreme, as this is in direct contradiction to what he told our reporter in person on July 26, and which was recorded in her notes.

"The reporter even took the extra step of confirming with Naidoo the accuracy and veracity of the quotes attributed to him in the final version of the story before it was sent to print," according to the Citizen.

The Citizen's front page story said that "the value of the restaurant, not the use thereof, was included in the value of the prize, creating a false impression".

Comments

  • arm.witmens - 2012-07-30 11:15

    So he still does not own a restaurant and he is a manager in a R7 Million establishment. Wow. Lets all give up our day jobs to become a manager in someone's restaurant that will use your name to get clientele...pathetic and misleading advertising by M-net and Masterchef franchise.

      teddy.beer.319 - 2012-07-30 11:31

      Sure. Deceptive. Its like those sales where they say first 5 customers get this and that and you have no way to count what customer number you are!

      phillip.beukes.5 - 2012-07-30 11:44

      With all this negative publicity... and the people clearly standing behind Deena... how many people will actually go to the restaurant? A few possibly to see what the hype is about... but i think the majority will vote with their feet... bad bad bad news for MNet, as well as Tsogo Sun.... VAT SO, KATVIS...

  • michael.barns.1 - 2012-07-30 11:32

    It is completely misleading, the prize stated that you win a restaurant, period, even the judges went on and on about it, and so was the commentary every week. No where ever did anyone mention that it was for a manager at a restaurant for 2 years! The public WAS mislead into believing that you won a complete restaurant. I don't care that in some multi page document in tiny tiny small print it said, "the actual prize is..." that is a typical South African way of screwing people over. But I do know how you can make up for it... GIVE THE MAN A RESTAURANT!

      arm.witmens - 2012-07-30 11:57

      I agree 100%

      chuck.naude - 2012-07-30 12:32

      Man He deserves it. What a cook.

      merven.halo - 2012-07-30 14:24

      That is like winning a 'bride' but meantime they give you a prostitute.

  • jayram.daya - 2012-07-30 11:41

    “Deena won the restaurant as part of his prize” Is this report facts or lies.

  • abigail.fourie - 2012-07-30 12:04

    If Deena had since said he was NOT unhappy with his prize then clearly he is being forced to say so. I remember clearly that he was to WIN a restaurant of his own. Mnet just used the contestants to make their show and now leaves the winner with scraps… tsk!

  • simcol2 - 2012-07-30 13:14

    agree with the statement of: The Citizen's front page story said that "the value of the restaurant, not the use thereof, was included in the value of the prize, creating a false impression". It was repeatedly advertised as such. Naidoo is happy to live out his dream, I do not expect him to be publically outraged or decline the opportunity, he still won prizes and the title. I feel the BCCSA should take the appropriate steps agains MNET and TSOGO sun for misleading the public and loyal viewers who supported the series.

  • Gordon20 - 2012-07-31 11:20

    Deena is served......

  • NashvillePhotography - 2012-07-31 12:42

    Do you think Carte Blanche will investigate this?

  • olivia.karnak - 2012-07-31 13:00

    Just GIVE DEENA HIS OWN Restaurant!! damn!t! He deserves to OWN it, not manage, Cheap skates!

  • pages:
  • 1